/widgets.js";var sz=d.getElementsByTagName(s)[0];sz.parentNode.insertBefore(z,sz)}(document,"script","zb-embed-code"));

Ιατρική περίθαλψη μέσω “έξυπνων ηχείων” – και όμως συμβαίνει

Μέχρι τώρα ξέραμε την ιατρική στα νοσοκομεία, την ιατρική κατ’ οίκον ή ακόμη και την ιατρική χωρίς…σύνορα (MSF). Τώρα ανακαλύπτουμε και την ιατρική…από απόσταση.

To “Amazon Echo” είναι ένα hands-free «έξυπνο» ηχείο, που έχει ενσωματωμένη τη φωνητική υπηρεσία της Amazon, την Alexa, ενεργοποιείται με την ανθρώπινη φωνή και απαντάει σε εντολές του τύπου «άλλαξε κανάλι» ή «παίξε τζαζ».

Οι δυνατότητές του διευρύνονται συνεχώς και τώρα κάποιες νέες εκδόσεις δοκιμάζονται στο χώρο της ιατρικής περίθαλψης. Νοσοκομεία απ’ άκρη σ’ άκρη στις ΗΠΑ έχουν τοποθετήσει πιλοτικά αυτά τα «έξυπνα ηχεία» στους θαλάμους των νοσοκομείων, πιστεύοντας ότι θα βοηθήσουν τους ασθενείς να αισθάνονται πιο άνετα και το προσωπικό να οργανώνεται καλύτερα.

Αυτή τη στιγμή τα έξυπνα ηχεία δοκιμάζονται από νοσοκομεία παγκοσμίου φήμης όπως το Cedars-Sinai στο Λος Άντζελες. Μπορούν να ειδοποιούν τη νοσοκόμα ότι κάποιος ασθενής θέλει βοήθεια για να πάει στο μπάνιο, αλλά και να τη γλυτώνουν από άσκοπα πήγαινε – έλα στα δωμάτια αφού από το ηχείο μπορεί να μάθει άμεσα τι θέλει ο ασθενής. Μπορούν ακόμη να ειδοποιούν άμεσα για τη διαθεσιμότητα κλινών και προσωπικού.

Τα έξυπνα ηχεία μπορούν ακόμη να εξυπηρετούν ασθενείς από απόσταση, για παράδειγμα να απαντούν άμεσα και οποιαδήποτε στιγμή σε ερωτήσεις ή να δίνουν συμβουλές σε ασθενείς που παραμένουν κατ’ οίκον, γλυτώνοντας έτσι τον κόσμο από άσκοπες μετακινήσεις σε γιατρούς ή στα επείγοντα περιστατικά.  Το νοσοκομείο παίδων της Βοστόνης έχει δημιουργήσει μια ειδική εφαρμογή, το KidsMD, με την οποία οι γονείς μπορούν να ρωτούν τα έξυπνα ηχεία τι να κάνουν αν το παιδί τους για παράδειγμα ανεβάσει υψηλό πυρετό ή έχει έντονα συμπτώματα γρίπης, προκειμένου να αντιμετωπίσουν σωστά την περίπτωση χωρίς να χρειαστεί να απευθυνθούν εκείνη τη στιγμή σε κάποιο γιατρό ή και να πάνε στο νοσοκομείο.

Βεβαίως, οι συσκευές αυτές είναι ακόμη σε πολύ αρχικό στάδιο και οι συμβουλές που δίνουν είναι πολύ περιορισμένες. Υπάρχουν πολλά πράγματα ακόμη που μπορεί να πάνε στραβά, για παράδειγμα μπορεί ο γονέας να μην ακούσει καλά το όνομα ή τη δόση ενός φαρμάκου ή μπορεί σε μια επείγουσα περίπτωση να έχει πέσει το…σήμα του Wi-Fi.

Τεράστιο ζήτημα ανακύπτει και με τη χρήση των προσωπικών δεδομένων που μέσω ηχείων παύουν να είναι τόσο «προσωπικά»…

Οι πάροχοι υπηρεσιών υγείας ψάχνουν να βρουν με ποιόν τρόπο θα μπορέσουν να προστατεύσουν την ιδιωτική ζωή των ασθενών αφού τα εν λόγω ηχεία ουσιαστικά θα «ακούν» όλα όσα θα λέγονται μέσα σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου και έτσι θα είναι σε θέση να γνωρίζουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα γύρω από το ιατρικό ιστορικό ενός ασθενούς και όχι μόνο.

Στην προκειμένη περίπτωση η προστασία του απορρήτου είναι το Α και το Ω αφού δεν είναι εύκολο να βρεθεί η χρυσή τομή ανάμεσα στο που σταματάει η δυνατότητα παροχής σωστών ιατρικών συμβουλών μέσω των εν λόγω εργαλείων και από που πλέον αρχίζει η παραβίαση του απορρήτου με πιθανή αξιοποίηση όλων αυτών των μαζικών δεδομένων για άλλους σκοπούς.

Η νέα τάση ιατρική περίθαλψη από… απόσταση δεν αναμένεται να περιοριστεί μόνο στα νοσοκομεία. Η Amazon έχει κάνει αίτηση να κατοχυρώσει δίπλωμα ευρεσιτεχνίαςγια φωνητικό βοηθό, όπως η Siri της Apple που θα μπορεί να προτείνει σε ένα άτομο φάρμακο κατά του κρυολογήματος ή της γρίπης εάν το ακούσει να βήχει.

Την προηγούμενη χρονιά η startup εταιρεία Kinsa δέχθηκε βροχή αρνητικών κριτικών εξ αιτίας του smart θερμομέτρου της, το οποίο μετράει τη θερμοκρασία του ασθενούς και ανεβάζει τα δεδομένα στο server της συμπληρώνοντας το φύλο και την τοποθεσία του. Πρόθεση της εταιρείας ήταν να αξιοποιήσει όλα αυτά τα δεδομένα, ώστε να δημιουργήσει-σε πραγματικό χρόνο- χάρτες που θα δείχνουν σε ποιές περιοχές υπάρχει έξαρση της γρίπης και να βελτιώσει τις σχετικές προβλέψεις της, ώστε να είναι το ίδιο αξιόπιστες με αυτές του αμερικανικού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC).

Ωστόσο, η Kinsa πούλησε τα εν λόγω δεδομένα στην Clorox, η οποία αύξησε τις κινήσεις μάρκετινγκ για μαντιλάκια κατά του συναχιού και παρόμοια προϊόντα σε ταχυδρομικούς κώδικες όπου τα θερμόμετρα «χτυπούσαν κόκκινο»!

Κανείς δεν διαφωνεί ότι η χρήση έξυπνων συσκευών ή πραγματοποίηση αναζητήσεων στο διαδίκτυο για γρήγορες συμβουλές μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο και χρήμα σε ασθενείς, γονείς και κατάμεστα τμήματα επειγόντων περιστατικών.

Ωστόσο, κανείς δεν πρέπει επίσης να ξεχνά πως με αυτόν τον τρόπο τροφοδοτείται ένα εκτεταμένο διαφημιστικό δίκτυο για το οποίο οι εν λόγω αναζητήσεις αποτελούν πολύτιμα δεδομένα και μεταφράζονται σε χρήμα – σε σημείο που, ό,τι κι αν κάνει κάποιος στο Ίντερνετ, την ίδια στιγμή κάποιος άλλος να βγάζει λεφτά από τη δραστηριότητά του.

Amazon Echo: Ο προσωπικός σας βοηθόςTo Amazon Echo, με τη βοήθεια της Alexa, έχει τη δυνατότητα να παίζει μουσική, να παρέχει πληροφορίες, να ενημερώνει για τις ειδήσεις, τα αποτελέσματα των αγώνων, τον καιρό, να χειρίζεται το smartphone, ακόμη και να επιτρέπει στα Prime μέλη να παραγγείλουν εύκολα προϊόντα που έχουν παραγγείλει και στο παρελθόν. Μέσω cloud το Amazon Echo ενημερώνεται συνεχώς, ώστε να μην του ξεφεύγει κάποια εξέλιξη. Όσο περισσότερο χρησιμοποιούνται οι συσκευές Echo, τόσο περισσότερο η Alexa προσαρμόζεται στον τρόπο ομιλίας, στο λεξιλόγιο και στις προσωπικές  προτιμήσεις του χρήστη. Μέσω εφαρμογών υπάρχουν πολλά περισσότερα πράγματα που μπορεί να κάνει το έξυπνο ηχείο, όπως για παράδειγμα, να συνδεθεί  με το αυτοκίνητο ή το “έξυπνο” σπίτι. Μπορεί να σας ξυπνήσει την ώρα που θέλετε, να σας κλείσει αεροπορικό εισιτήριο, να παίξει συγκεκριμένο τραγούδι, να σας ενημερώσει για το πρόγραμμά σας και τα ραντεβού σας, αλλά και να ανοίξει τη μηχανή του καφέ…

Το Amazon Echo στην Ελλάδα

Για την ώρα τουλάχιστον η Alexa μιλάει μόνο… Αγγλικά, ενώ και οι δυνατότητές της στη χώρα μας μάλλον περιορισμένες είναι. Συνεπώς, μπορεί μεν κάποιος κάτοικος Ελλάδας να παραγγείλει τα Amazon Echo μέσω Ίντερνετ και να του αποσταλούν σπίτι του, στην πράξη, όμως, δε ίσως να μην έχει και πολύ νόημα αφού οι επιδόσεις τους θα είναι σαφώςκατώτερες σε σχέση με χώρες του εξωτερικού. Αυτή τη στιγμή η τιμή πώλησης των Amazon Echo στην Ευρώπη κυμαίνεται περίπου μεταξύ 60-165 ευρώ.

.

Αφήστε μια απάντηση